vrijdag 23 september 2011

Nieuwe ambassadeurs: Jim en Bettina



Namasté!

Het is weer vrijdag, ga lekker zitten, neem een cup-a-soup, trek je schoenen uit en doe je stropdas wat losser. Vandaag wil ik het met jullie hebben over onze nieuwe ambassadeurs Jim Bakkum en Bettina Holwerda-Bakkum.

Dit is gisteren officieel bekend gemaakt in RTL Boulevard, maar ik ben er al een aantal weken mee bezig. Op 2 september zijn Jim en Bettina samen met Evelien (onze directrice) naar Cambodja gegaan. Hier hebben zij een glimp gezien van wat er zich allemaal afspeelt in de Cambodjaanse seksindustrie. Een glimp, niet omdat zij niet meer willen zien, maar omdat het anders gevaarlijk kan zijn. Het is niet verstandig om als blanke man/vrouw met camera de bordelen in te lopen.

Denk niet dat de ervaring in Cambodja op deze manier geen indruk heeft gemaakt, want niets is minder waar. Het praten met meisjes in opvanghuizen over hun geschiedenis en met eigen ogen zien hoe het eraan toegaat heeft veel impact gehad. Op maandag 5 september zijn zij teruggekomen en 6 september stonden Jim en Bettina alweer foto’s te schieten bij Nico Kroon voor hun ambassadeurschap. Deze foto’s gebruiken wij voor persmomenten, banners en andere communicatie-activiteiten. Dit was mijn eerste afspraak buiten de deur. Gelukkig ging dit helemaal perfect… Not. Ik kom samen met Charlotte (Charlotte ‘Super begeleider’ Kok) binnen en daar zit Nico Kroon met drie vrouwelijke stagiaires.

Nico: “Willen jullie wat te drinken?”
(R)ik: “Nee, bedankt.”
Nico: “Als je nog wat sjans wilt…”
Aparte grap, maar ik reageer natuurlijk wel.
(R)ik: “Nou, daar word ik een beetje verlegen van hoor.”
Charlotte lachend: “Hij vroeg niet of je nog wat sjans wou! Of je nog wat anders wilt.”
Hm, aaawkwarrrrrrddd…

Naast deze foto’s gebruiken wij videobeelden als promotiemateriaal. Deze zijn gefilmd door een lokale cameraman uit Cambodja. Deze man had duidelijk een andere visie over dit filmpje dan wij. Hij heeft zich vooral gefocust op Jim en Bettina, alsof het hun ‘vakantie’ was. Hij heeft naar mijn mening te weinig kinderen gefilmd. Gelukkig heeft hij daarentegen vrijwel alles gefilmd en daardoor zit er genoeg bruikbaar materiaal bij. Totaal is er vier en half uur gefilmd en hebben wij ongeveer 35 minuten nuttig beeldmateriaal. Op 20 september zijn mijn begeleidster en ik langs Michael Bakker geweest om beelden te spotten. Michael (eigenaar van Pakkend Media Producties) maakt reclames voor de televisiewereld, radio voice-overs en vast nog een hele hoop. Hartstikke aardige vent. Deze keer weet ik zonder schade aan zelfvertrouwen weg te komen en hebben we met zijn drieën een gezellige en productieve dag gehad.

Diezelfde avond zijn we naar Amsterdam gegaan voor een interview met Jim en Bettina. RTL Boulevard was bereid een gratis item uit te zenden in de show van 21 september. Dit was een goed en serieus interview, de visagist had zelfs tranen in haar ogen.

Dit interview* is eergister in de show van RTL Boulevard uitgezonden. Zo zie je maar, voor alles is een eerste keer. Rik zat eergisteren om 18:35 uur lekker voor de buis naar RTL Boulevard te kijken…

* Het interview van Jim en Bettina bij RTL Boulevard:

4 opmerkingen:

  1. Nice read Rik! Zo kom je nog eens ergens. Goed om te lezen dat veel van die organisaties dan 'gratis' meewerken.

    Doen die bedrijven dat om een soort van 'kijk ons goed zijn voor de wereld' imago te creëren? Wat voor een filosofie zit daarachter?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thanks Jorrit!

    De motivatie van bedrijven is moeilijk te achterhalen.. De een zal het volledig voor het goede doel doen en de een wat minder. De verhouding tussen hun eigen imago en het echt doen voor het goede doel is moeilijk (tot niet) te achterhalen.

    Je merkt wel dat er een aantal bedrijven zijn die er wat meer voor terug verwachten dan anderen, wat enigszins een indicatie geeft. Ik vind het daarentegen niet geheel onredelijk als de steunende partij 'iets' terugverwacht aangezien zij een gratis dienst leveren.

    Misschien een leuk blog onderwerp voor in de toekomst! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Rik!
    Goed dat je je hiervoor inzet en leuke blogpost!
    Wesley Sneijder zet zich hier toch ook voor in? Heb je hem al ontmoet? (of ga je hem nog ontmoeten?)

    Groet,
    Daan Glorie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haa Daan!

    Dat klopt. Ik heb hem nog niet mogen ontmoeten, hij is wel bij enkele evenementen van ons aanwezig dus wie weet ontmoet ik hem wel. Hij is afgelopen zondag ook bij The Red Sun benefietavond geweest, alleen was ik daar niet.

    Misschien zie ik hem 12 oktober bij het feest van Jennifer Cooke's release party.

    BeantwoordenVerwijderen